Roczny harmonogram
Zawód jest zbiorem zadań, zespołem czynności wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, będących świadczeniami na rzecz innych osób, wykonywany przez poszczególne osoby i wymagający odpowiednich kwalifikacji oraz atrybutów. Dzieci w wyniku spotkań z przedstawicielami różnych zawodów będą miały okazje poznać zasady pracy, zakres czynności, wyposażenie jakie jest niezbędne przy wykonywaniu poszczególnych zadań, a tym samym rozbudzić w sobie pasję do poznawania wybranego zawodu.
Główny cel:
Cele szczegółowe
Zapoznanie dzieci z atrybutami poszczególnych zawodów-profesji
kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania w instytucjach i urzędach
wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych
poznawanie pracy zawodowej własnych rodziców oraz rodziców innych dzieci
rozpoznawanie po stroju osób pełniących ważne funkcje społeczne, np. strażaka, policjanta, lekarza
kształtowanie umiejętności skupiania uwagi, uważnego słuchani
pomaganie dzieciom w zrozumieniu zagrożeń i przyswojenie zasad zachowania się
w obliczu zagrożenia
wdrażanie do poszanowania pracy ludzi wybranych zawodów
poszerzenie zasobu słownictwa o nieznane dotąd wyrażenia związane z określonym zawodem
przełamywanie nieśmiałości w stosunku do osób obcych
współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym
współpraca przedszkola z rodzicami
Planowane osiągnięcia dzieci:
– zna zasady kulturalnego zachowania się w instytucjach i urzędach
– rozpoznaje i nazywa wybrane zawody
– rozpoznaje atrybuty wybranych zawodów-profesji
– wie, na czym polega praca ludzi różnych zawodów;
– wie, jakie korzyści płyną z pracy ludzi;
– potrafi określić, jaki zawód chciałoby wykonywać; opowiada o nim, udziela odpowiedzi na pytania dotyczące zainteresowań tym zawodem
– prezentuje przed grupą rówieśniczą wybrany przez siebie zawód
– nazywa etapy edukacji
– nazywa czynności, których lubi się uczyć
– zna zasady bezpiecznego zachowania się
– umie współdziałać w grupie
– zna znaczenie nowych wyrażeń związanych z określonym zawodem;
– pokonuje nieśmiałość w określonych sytuacjach; formułuje pytania na określony temat;
– podejmuje próby dyskusji w zespole.
W roku szkolnym 2021/2022 Projekt „Poznajemy zawody” będzie realizowany głównie na terenie placówki, w związku z sytuacją epidemiologiczną w kraju program będzie w roku szkolnym realizowany w sposób dostępny dla zagrożenia i sytuacji pandemii: fizyczne wizyty ekspertów, dopuszczalne jest łączenie się z ekspertami online.
PLANOWANE ZAWODY W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
BUDOWLANIEC |
DZIENNIKARZ |
FOTOGRAF |
KELNER |
PIEKARZ |
KIEROWCA |
WETERYNARZ |
DIETETYK |
ŚWIAT PRZYRODY MOIM PRZYJACIELEM
Projekt realizowany będzie w raz na dwa miesiące, od października do maja w roku szkolnym 2020/21.
Cel edukacyjny: Rozbudzenie ciekawości świata, poznawanie dzieci ze zjawiskami na świecie; ukazywanie różnorakich struktur podłoża, wody, powietrza, prowadzenie doświadczeń i wzbudzanie zainteresowania otaczającym światem.
Cel ogólny: Kształtowanie poszanowania dla otaczającego środowiska przyrodniczego.
Cele szczegółowe:
Budzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka.
Rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych.
Stawianie i rozwiązywanie problemów, dostrzeganie związków między przyczyną, a skutkiem.
Poznanie prostych zjawisk przyrodniczo-fizycznych
Odkrywanie piękna i złożoności środowiska przyrodniczego.
Kształtowanie postawy poszanowania zwierząt i środowiska przyrodniczego
Inicjowanie samodzielnych działań dzieci w naturalnym środowisku.
Wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia.
Budowanie więzi społecznych na płaszczyźnie grupy, przedszkola, przedszkola i rodziny.
Przestrzeganie zasad współdziałania przy pracy.
Kształtowanie postaw proekologicznych w różnych sytuacjach
Poprawnie nazywa badane przedmioty i zjawiska.
Poprawnie nazywa urządzenia techniczne.
Rozumie rzeczywistość w sposób uważny i otwarty.
Dba o stan środowiska społeczno –przyrodniczego.
HARMONOGRAM PRACY Z DZIEĆMI:
Temat |
Zadanie |
Cele operacyjne |
Termin |
|
Nim zima nadejdzie, jest ciepło wszędzie – zjawisko termodynamiki |
Przywitanie z dziećmi. Przybliżenie tematu zajęć (Ciepło i zimno). Burza mózgów dotycząca zjawisk ciepła i zimna. Skojarzenia dotyczące skąd się bierze zimno i ciepło (źródła). Doświadczenia: wkładanie ręki do ciepłej i zimnej wody, opisywanie odczuć przez dzieci; cieplni przewodnicy – nagrzewanie i studzenie (za pomocą lampy, słońca, zimnej wody, itd.) poszczególnych przedmiotów [kamień, plastik, szkło, itp.] i sprawdzanie co nagrzało się najszybciej i najdłużej utrzymuje ciepło / zimno. Relaks na dworze , nagrzewanie się w promieniach słońca i słuchanie książki „Termodynamika. Mała książka o wielkich ideach”
Praca plastyczna: ciepło i zimno(wylepianie materiałem przyrodniczym (liście, mech, igły sosny, itd.) rysunków przedstawiających źródła ciepła i zimna) |
*dziecko potrafi określić cechy charakterystyczne dla zjawiska termodynamiki
* doświadcza po przez zetknięcie się z naturą * doświadcza *uczy się myślenia przyczynowo- skutkowego * rozwija sprawność sensoryczną |
|
WRZESIEŃ |
Przyciąganie jest wszędzie, o grawitacji wiedza przybędzie
Chemia |
Przywitanie dzieci. Przestawienie tematu: czym jest grawitacja. Doświadczenia dotyczące grawitacji: co szybciej spadnie, czy wszystko zawsze spada, zabawy skoczne – doświadczanie siły grawitacji na sobie. Eksperyment chemiczny: gumowe jajo. (przygotować 48 hprzed zajęciami) Praca plastyczna : piórka (wyklejanie konturu pióra kolorowymi piórami / piórami znalezionymi przez dzieci) |
*dziecko potrafi określić specyfikę działania siły grawitacji
* doświadcza po przez zetknięcie się z naturą * rozwija sprawność ruchową i sensoryczną ruchową i sensoryczną |
|
LISTOPAD |
Jest tak wiele gwiazd na niebie, wszystkie daleko od siebie – astronomia |
Przywitanie z dziećmi. Poznanie zawodu astronoma. Rozmowa na temat tego, co jest potrzebne do obserwacji nieba. Zabawy przy muzyce. Zabawy ruchowe. Konstelacje gwiazd – obserwacja nocnego nieba zaimprowizowanego w sali.
Praca plastyczna: teleskop (zrobiona z rury po ręczniku papierowym) |
*wzbudzenie zainteresowania astronomią
* wzbogacenie wiedzy dzieci odnośnie obserwacji nieba * ćwiczenie motoryki małej i dużej |
|
STYCZEŃ |
Świat na kartach zapisany” – geografia |
Przywitanie się z dziećmi. Wytłumaczenie pojęcia geografia. Przedstawienie dzieciom mapy świata, pokaz zdjęć różnych zakątków świata zróżnicowanych wyglądem i rozmowa na ich temat. Zabawy ruchowe. Spacer po najbliższej okolicy – poznanie naszego otoczenia.
Praca plastyczna: Sensoryczna mapa świata (według pomysłu nauczyciela, praca zbiorowa) |
*motywowanie do poznawania świata
* wzbogacanie wiedzy o świecie * ćwiczenie chodu |
|
MARZEC |